|
|
Lån  


 
Kort om købeloven
1. Du har to års reklamationsret på alle varer, du køber. Hvis varen går i stykker eller har en fejl, kan du klage i op til to år til den butik, der har solgt dig varen.

2. Viser fejlen sig inden for de første seks måneder, så antager man ifølge købeloven, at fejlen har været der, da du købte varen. Det er butikkens ansvar at modbevise, at varen har haft fejl fra starten. Det er ikke forbrugerens ansvar at bevise, at han eller hun ikke har påført varen skaden.

3. Hvis der er fejl på varen, så kan du i første omgang kræve at få varen repareret eller at få den byttet til en ny magen til. Sker dette ikke inden for rimelig tid, har du krav på at få pengene tilbage, få byttet til en ny identisk vare, eller få varen repareret et andet sted på butikkens regning.

4. Sælger har normalt kun ét reparationsforsøg eller ret til at ombytte varen én gang. I nogle tilfælde kan sælger have lov til et andet forsøg til at reparere den samme fejl, men der skal være en særlig grund. Ellers kan du kræve at få pengene tilbage.

5. Hvis varen hele tiden fejler noget nyt, har sælger ikke ret til nye reparationsforsøg på alle de forskellige fejl.

6. Du har ikke en generel fortrydelsesret efter loven, når du handler i butikker. Du har derfor ikke krav på at kunne levere en vare tilbage og få pengene retur, medmindre butikken yder den service. Ved e-handel gælder dog en generel fortrydelsesret på 14 dage.

7. Hvis du er utilfreds med butikkens håndtering af din reklamation, kan du i mange tilfælde gå videre med en klagesag i Forbrugerklagenævnet. Det koster et mindre beløb at klage, men du får pengene tilbage, hvis du får medhold.









Kategorier på sider:

Cykler Computer HiFi Elektronik & EDB Hvidevarer Smykker Bolig ting Bredbnd Forsikring Kampagnetilbud Ure Foto Helse & skønhed Design Gode rd nr du handler p nettet Blomster & Planter Bger Gaver Dyreartikler Fitness Tj Gadget Brn og Baby Bil ting Flyrejser Kort om kbeloven Film


 Du er her: Netsalg - Netannoncer Netsalg -  
 
Â